Som nybörjare även med en båt upplevde jag stora svårigheter att lägga till och förtöja båten ensam, och jag är nog knappast ensam. Det kan vara svårt att ha tillräckligt låg hastighet och samtidigt ha förmågan att styra, särskilt detta gäller båtar med hög vikt och liten motor.
Min egen båt är en segelbåt på 24 fot, den väger ganska mycket mer än alla tidigare småbåtar jag har haft tidigare och den har bara en liten utombordsmotor som motor. Detta i sig är trevligt att använda när man slänger, men är inte tillräckligt starkt för att bromsa båten effektivt med kort varsel, särskilt när båten har mycket vridmoment framåt.
För att bromsa båten och se till att du inte kraschar in i piren och skadar din båt kan du göra några rörelser på din förtöjning innan du sätter segel eller kastar förtöjningarna och åker på en resa. Här är några tips på hur du skyddar din båt från kollisioner när du dockar ensam med båt.
För att skydda båten från att slå eller gnugga bryggkanten kan du använda ett tjockt rep som du fäster längs bryggkanten. Denna lösning är samtidigt ganska dekorativ och maritim, men kommer inte att dämpa påverkan i någon större utsträckning.
Min egen lösning var att använda upp två gamla rep som var slitna och måste bytas ut, dela upp dem i 5 längder och fläta ihop dem. Sedan fixade jag repen med remsor bredvid piren. Efter att ha smält in i piren en sista gång köpte jag också en bryggskärm som jag knöt till piren utanför repen för extra dämpning.
En annan och mycket bra idé är att använda en skärm som du placerar längs och bredvid piren. Använd gärna en stor och lång skärm så att du undviker att missa den om du kör in i piren ensam.
En annan smart lösning för att bromsa båten vid dockning är detta patent. Här har de använt en solid rem som är fäst på utsprången, med ett rep som håller det i spänning och skapar en kilform på repet. En sådan lösning kan förberedas när du går till sjöss och tar ner när du har förtöjt båten.
Detta verkade som en smart lösning som jag definitivt kommer att försöka nästa gång.